Amerikaliya
Her Gun Bayram
Gecen aksam genis bir grupla yemege
gittik, yemegin bahanesi de bir Hindu bayrami olan “Holi”. Hikayesini sordum
bayramin, bana anlatilan su: Bir kralin kucuk bir oglu varmis. Bu cocuk
inandigi “Tanri”sina dua eden, iyi kalpli bir cocukmus. Kral ise Erol Tas’a,
Turgut Ozatay’a rahmet okutacak derecede saf bir kotu. Efendim bu kral yedi
yasindaki oglunu sen nasil iyi biri olursun, nasil “Tanri”ya dua edersin deyip
yakmaya karar veriyor. Kizkardesiyle bu cocugu atiyor ateslerin icine
(kizkardes bir anda cikti ortaya, ben de detayini sormadim artik). Esas
cocugumuzu ates yakmiyor fakat kizkardesi yaniyor. Bayramin adi da bu yanarak
olen kiz kardesten geliyormus: Holi. Benim dinledigim hikaye boyle, daha
otesinde bir arastirma yapma ihtiyaci duymadim. Bu da BBC’nin “Holi Bayramindan
Mazaralar” haberi: http://www.bbc.co.uk/news/world-asia-india-21921135
Bayramin
adini esas oglandan degil de yanan kizdan almasi da enteresan bir vaka. Yakup
Kadri’nin “Iran’da en yuce mevki mazlum olmaktir” seklinde bir tespiti vardi;
belki buraya uyarlayabiliriz. Belki de uyarlayamayiz, bilemedim simdi.
Yemeklere
gelirsek, Hint-Pakistan yemeklerini bir sekilde yiyebiliyorum artik. Seneler once
(vay be gercekten seneler once yani, omur geciyor) catalimin ucuyla yedigim
yemekleri artik doyacak kadar yiyebiliyorum. Fakat baharatlari cok farkli ve
kisnis (cilantro) kullanimi cok yaygin. Ve ben kisnisi hic sevmiyorum. Bir defa
yanlislikla maydanoz yerine kisnis aldim, zira kendisi adeta maydanozun ikizi. Ilk
defa o zaman tanidim adini cok duydugum bu otu,. Kisnisin tazesinin kokusu bile
pek rahatsiz edici geldi bana. Neyse, en azindan bu konuda yalniz degilim: www.ihatecilantro.com
Yazinin basliginda Amerikaliya her
gun bayram dedim, ona geleyim. Efendim burada 72 milletten insan oldugundan
mutevellit her birinin bayrami bir sekilde kutlaniyor. Bir de bulundugum ortam
son derece cok kulturlu olunca, “Muslumani, Yahdisi, Urumu” derken birsuru
bayram cikiyor ortaya. Ben de elimden geldigince katilip gormeye calisiyorum. Gerci
bu Holi olayinda pek Holi’ye ozel bir sey yapmadik, sadece yedigim yemekler
Hint’ti. Fakat gectigimiz aylarda Hindularin Isik Bayrami’na (Divali) katilmistim. Hindu bir rahibin vaazinin da oldugu geleneksel bir programdi, bu seferki de boyle oluversin artik. Bugun de Paskalya
(Easter) vardi; geleneksel Easter Brunch’a katilip, yumurta boyadim. O da bir
dahaki yazimizda artik.
Son olarak, keske buraya ekleycek fotograf
cekseydim. Fotografsiz yazi pek kuru oluyor. BBC linki kafi oluversin artik bu
seferlik. Iste bunlar hep tecrube…
No comments:
Post a Comment