Sunday, March 31, 2013

Amerikaliya Her Gun Bayram


            Amerikaliya Her Gun Bayram

            Gecen aksam genis bir grupla yemege gittik, yemegin bahanesi de bir Hindu bayrami olan “Holi”. Hikayesini sordum bayramin, bana anlatilan su: Bir kralin kucuk bir oglu varmis. Bu cocuk inandigi “Tanri”sina dua eden, iyi kalpli bir cocukmus. Kral ise Erol Tas’a, Turgut Ozatay’a rahmet okutacak derecede saf bir kotu. Efendim bu kral yedi yasindaki oglunu sen nasil iyi biri olursun, nasil “Tanri”ya dua edersin deyip yakmaya karar veriyor. Kizkardesiyle bu cocugu atiyor ateslerin icine (kizkardes bir anda cikti ortaya, ben de detayini sormadim artik). Esas cocugumuzu ates yakmiyor fakat kizkardesi yaniyor. Bayramin adi da bu yanarak olen kiz kardesten geliyormus: Holi. Benim dinledigim hikaye boyle, daha otesinde bir arastirma yapma ihtiyaci duymadim. Bu da BBC’nin “Holi Bayramindan Mazaralar” haberi: http://www.bbc.co.uk/news/world-asia-india-21921135

Bayramin adini esas oglandan degil de yanan kizdan almasi da enteresan bir vaka. Yakup Kadri’nin “Iran’da en yuce mevki mazlum olmaktir” seklinde bir tespiti vardi; belki buraya uyarlayabiliriz. Belki de uyarlayamayiz, bilemedim simdi.

Yemeklere gelirsek, Hint-Pakistan yemeklerini bir sekilde yiyebiliyorum artik. Seneler once (vay be gercekten seneler once yani, omur geciyor) catalimin ucuyla yedigim yemekleri artik doyacak kadar yiyebiliyorum. Fakat baharatlari cok farkli ve kisnis (cilantro) kullanimi cok yaygin. Ve ben kisnisi hic sevmiyorum. Bir defa yanlislikla maydanoz yerine kisnis aldim, zira kendisi adeta maydanozun ikizi. Ilk defa o zaman tanidim adini cok duydugum bu otu,. Kisnisin tazesinin kokusu bile pek rahatsiz edici geldi bana. Neyse, en azindan bu konuda yalniz degilim: www.ihatecilantro.com

            Yazinin basliginda Amerikaliya her gun bayram dedim, ona geleyim. Efendim burada 72 milletten insan oldugundan mutevellit her birinin bayrami bir sekilde kutlaniyor. Bir de bulundugum ortam son derece cok kulturlu olunca, “Muslumani, Yahdisi, Urumu” derken birsuru bayram cikiyor ortaya. Ben de elimden geldigince katilip gormeye calisiyorum. Gerci bu Holi olayinda pek Holi’ye ozel bir sey yapmadik, sadece yedigim yemekler Hint’ti. Fakat gectigimiz aylarda Hindularin Isik Bayrami’na (Divali) katilmistim. Hindu bir rahibin vaazinin da oldugu geleneksel bir programdi, bu seferki de boyle oluversin artik. Bugun de Paskalya (Easter) vardi; geleneksel Easter Brunch’a katilip, yumurta boyadim. O da bir dahaki yazimizda artik.

            Son olarak, keske buraya ekleycek fotograf cekseydim. Fotografsiz yazi pek kuru oluyor. BBC linki kafi oluversin artik bu seferlik. Iste bunlar hep tecrube…

No comments:

Post a Comment